Perang Residen

Perang Residen merupakan satu serangan ketenteraan British terhadap Terengganu yang berlaku pada bulan November 1852. Serangan ini dikatakan meragut nyawa seramai 20 orang awam di Kuala Terengganu.


RENTETAN

Pada 8 November 1862M, Kolonel Maxperson tiba di Kuala Terengganu dengan kapal perang H.M.S Coqutte diiringi oleh kapal perang H.M.S Scout. Beliau telah meminta Sultan Mahmud Muzaffar untuk menaiki kapal berkenaan untuk berlayar ke Siam. Tetapi Sultan Mahmud enggan kerana ketiadaan surat rasmi dari Siam. Gabenor Singapura mengutus surat kepada Sultan Terengganu pada 5 November 1862M untuk mendesak supaya baginda Sultan Umar memerintahkan Sultan Mahmud diserahkan ke siam atau menarik balik sokongan baginda daripada membantu Encik Wan Ahmad. Sekiranya tidak dipatuhi, Pantai Terengganu akan diserang.

Sebelum itu, pada September 1862M, Gabenor Singapura mengutus surat kepada Sultan Umar dan menyalahkan baginda kerana membantu Sultan Mahmud Lingga dan Wan Ahmad dengan membenarkan mereka berlindung di Terengganu.

Sebelum serangan bermula, baginda sendiri ke kapal British untuk berunding, dan baginda berangkat ke darat lalu berlindung di Pulau Rusa. Manakala, baginda memerintahkan rakyat Kuala Terengganu berlindung di hulu sungai Terengganu.

Tembakan bermula jam 12 tengah hari pada 11 November 1862M dan berhenti dua jam kemudian. Kemudian, serangan kembali bermula pada jam 5 petang. Pada hari kedua pula, serangan bermula pada sebelah pagi dengan 12 das tembakan. Selepas itu, kapal British berkenaan kembali ke Singapura setelah laut bergelora dan angin kencang bertiup di pesisir pantai Terengganu.

Peristiwa lain menyebut bahawa kedatangan kapal perang ke Terengganu itu adalah atas arahan Gabenor Singapura yang menerima aduan daripada Perwakilan Dewan Perniagaan Singapura. Perwakilan itu mengadu bahawa Sultan Mahmud Lingga membantu Wan Ahmad menyerang Pahang dan menjejaskan perniagaan mereka di Pahang. Tetapi, perwakilan berkenaan telah dipengaruhi oleh Temenggung Abu Bakar Johor yang mempunyai curiga terhadap Sultan Mahmud Lingga.


TEMPAT SERANGAN

Tembakan dihalakan untuk menghancurkan pengkalan perahu Wan Ahmad yang hendak menyerang Pahang, dan tembakan juga dihalakan ke Bukit Puteri kerana mereka menjangkakan Sultan Mahmud Lingga hendak merampas Terengganu dan menjadikan Bukit Puteri sebagai kubu.


AKIBAT

Serangan berkenaan dianggap sebagai gopoh dan terburu-buru. Lord John Henry, pembesar Inggeris membawa kejadian ini ke Dewan Orang Ramai London pada 10 Julai 1863. Mereka mengecam Gabenor Singapura atas serangan ini.

 


Rujukan:

  1. Sejarah Darul Iman, MISBAHA